Ar ko Jaunais cirks atšķiras no mums pazīstamā tradicionālā cirka?
Jaunais cirks sakņojas ielu kultūrā, kur nepārtraukta skatītāja uzmanības piesaistīšana un noturēšana ir nepieciešamība. Uz ielas nepastāv noteikta spēles telpa un arī dzīvnieku uzturēšana ir neiespējama. Māksliniekam jāpielāgojas urbānās vides likumiem, tomēr viņam ir iespēja pārvietoties, izvēlēties vietu un to, kāds veidosies publikas skata punkts.
Pārmaiņas cirkā turpinās, jo jaunā cirka raksturīgākā pazīme ir meklējumi. Ņemot vērā, ka cirka pamatelementi gan tradicionālajā, gan jaunajā cirkā saglabājas vieni un tie paši, jaunais cirks izmaina skatījumu uz tiem.
Pirmkārt, jaunais cirks, saglabājot daudzas tradicionālā cirka disciplīnas – akrobātiku, žonglēšanu u.c. –, piešķir tām teatrālāku raksturu un uzsver jebkura mākslinieka kontaktu ar auditoriju.
Otrkārt, tā kā izrāde veidojas kā viens veselums, tā tiecas uzrunāt skatītājus ar kādu tēmu vai problēmu, nevis tikai demonstrē netipiskas spējas.
Treškārt, cirka mākslinieki iegūst speciālu izglītību. Pat ja jaunā cirka kompānijas sadarbojas ar cirka ģimenēm, mākslinieki lielākoties ir profesionāli izglītoti cirka skolās vai izbijuši citu nozaru (sporta, deju u.c.) profesionāļi, kas specializējušies cirka mākslā.
Ceturtkārt, cirks iesaista un apvieno visneiedomājamākos mākslas un sporta veidus. Zūd priekšnesumu kanons – katrs var savā izrādē iesaistīt aizvien jaunus priekšnesumus. Ar šī kanona zušanu saistāma arī tādu kompāniju rašanās, kuras attīsta un demonstrē meistarību kādā vienā konkrētā disciplīnā.
Piektkārt, mūzika, gaisma un tērpi tiek piemēroti katrai izrādei un rada šīs izrādes atmosfēru. Bet svarīgākais ir tas, ka cirks vairs ne tikai izrāda un apbrīno cilvēka spējas, bet rada alternatīvu pasauli. Tajā mainījusies estētiskā pieeja, svarīgi ir ne tikai pārsteigt vai nobiedēt, bet arī sniegt estētisku un emocionālu baudījumu. Ja iepriekš tradicionālajā cirkā izņēmuma kārtā varēja tikt iesaistīta kāda tēma, veidoti īpaši kostīmi utt., tas tika darīts, lai pēc iespējas veiksmīgāk parādītu mākslinieku meistarību. Bet jaunā cirka mērķis ir izmantot mākslinieka meistarību, lai pēc iespējas veiksmīgāk atklātu izrādes māksliniecisko un idejisko koncepciju.
Teksta autore – Māra Pāvula
Attēlā skats no Gandini Juggling izrādes “Blotched”. Foto – Ryoko Uyama.